دانشمندان یک مولکول طبیعی برای درمان دیابت نوع2 را کشف کردند

12 می 2014- محققان دانشگاه Laval  و انستیتو قلب و ریه ی کبک و انستیتو تغذیه و غذاهای کاربردی یک مولکول طبیعی را کشف کردند که می تواند برای درمان مقاومت انسولین و دیابت نوع 2 بکار رود. این مولکول مشتقی از اسیدهای چرب امگا 3 است که برخی از تأثیرات فعالیت فیزیکی بر تنظیم قند خون را تقلید می کند.

جزئیات این اکتشاف بوسیله ی پرفسورMarette  و گروهش در مجله ی Nature Medicine  منتشر گردید. این موضوع بخوبی مشخص شده است که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به کاهش مقاومت به انسولین که به دلیل مصرف رژیم های غذایی پر چرب بوجود می آید، کمک کند.

در کار تحقیقاتی اولیه ی پرفسور  Maretteآنها این تأثیرات را به یک لیپید فعال زیستی به نام Protectin D1  نسبت دادند. در مراحل بعدی تحقیق، آنها متوجه شدند یکی دیگر از اعضاء این خانواده که  Protectin DX  یا  PDXنام گذاری شده است، سبب تحریک تولید و آزادسازی مولکول اینترلوکین 6  (IL-6) از سلولهای ماهیچه ای می شود این مولکول در پاسخ به انجام فعالیت فیزیکی نیز تولید و ترشح می گردد.

با ورود IL-6  به جریان خون ، این ماده مقدار قندخون را به دو طریق کنترل می کند: این ماده به کبد برای کاهش تولید گلوکز پیام می فرستد و از سوی دیگر بطور مستقیم بروی ماهیچه ها برای افزایش جذب گلوکز تأثیر می گذارد.

محققان از موش ترانس ژنتیکی که فاقد IL-6  بود، استفاده کردند. بررسی این موشها ارتباط بین PDX  وIL-6را به تصویر کشید. PDX  تأثیر بسیار اندکی بر کنترل قندخون در این حیوانات داشت. آزمایشات مشابه ای بروی موش های صحرایی چاق دیابتی انجام گردید که نشان داد PDX  بطور چشمگیری سبب بهبود پاسخ بدن حیوان به انسولین می شود.

هدف محققین بررسی مکانیسم عمل PDX  برای یافتن یک استراتژی درمانی جدید برای بهبود کنترل قندخون است.

پرفسور Marette  می گوید: بهره وری این مولکول قابل مقایسه با برخی از داروهایی است که هم اکنون برای کنترل گلایسمیک تجویز می شود، پرفسور Marette  هشدار می دهد اگر چه PDX  تأثیرات فعالیت فیزیکی بروی تحریک ترشح IL-6  از ماهیچه ها را تقلید می کند اما نمی تواند جایگزین فعالیت فیزیکی و ورزش باشد. او می افزاید: ورزش دارای فواید قلبی عروقی است و دارای فواید هورمونی دیگری است که فراتر از تأثیرات متابولیکی آن بروی ماهیچه ها می باشد.

پرفسورMarette  و همکارانش در دانشگاه Laval  حق انحصاری استفاده از PDX  و کاربردهای درمانی آن را ثبت کردند.

قدم بعدی این محققان بررسی تأثیرات ضد دیابتی این مولکول در انسان و تعیین رسپتوری است که PDX  از طریق آن عمل می کند.

منبع :www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140512112547.htm

سرپرست مترجمین : فرخی نیا